Obiectivele generale ale
educaţiei outdoor sunt:
- Dezvoltarea abilităţilor socio-personale: îmbunătăţirea muncii în echipă, îmbunătăţirea relaţiilor sociale, dezvoltarea competenţelor de conducere;
- Dezvoltarea abilităţilor de management: organizare, coordonare, evaluare;
- Oferirea unui cadru stimulativ de învăţare;
- Ofera posibilitatea creării unui mediu relaxant si motivant în funcţie de problema identificată
- permite escaladarea unor nivele inalte de imaginatie în vederea obţinerii rezultatelor propuse.
Un
aspect important al educaţiei outdoor este acela că poate contribui la
creşterea nivelului de bunăstare al indivizilor. Pe lângă nevoile de bază ale
unei persoane, există şi o serie de nevoi la care educaţia outdoor poate
răspunde şi anume: nevoia de a fi respectat, inclus social, de a fi activ şi
responsabil, nevoia de a te simţi în siguranţă.
Nevoia
de a se simţi respectat – derularea de diferite activități în aer liber încurajează
copilul să se simtă în largul său, astfel el va fi mult mai deschis, va
comunica, își va exprima propriile opinii și va simți ca deciziile sale
contează pentru ceilalți.
Nevoia
de a fi responsabil – activitățile outdoor permit copilului oportunitatea de
a primi diferite sarcini (educația outdoor este printre altele o forma de
învățare organizată și structurată, astfel că profesorul trebuie să aibă în
vedere implicarea tuturor elevilor în activitățile propuse);sub supravegherea
profesorului/educatorului, fiecare copil primește diferite responsabilități și
sarcini pentru atingerea scopului propus ( spre exemplu dacă se optează pentru
o activitate de ecologizare, un elev poate primi sarcina de a curața pomii, un
elev are sarcina de a uda florile – este important însă ca prin comunicarea cu
elevul, profesorul să-i însușească acestuia sentimentul că prin ceea ce
întreprinde el, mediul va fi mai curat şi astfel el va conștientiza că are o
responsabilitate față de protejarea mediului ).
Nevoia
de a fi activ – implicarea în diferite activități sportive, jocuri,
plimbări tematice, nu va aduce decât beneficii dezvoltarii fizice, psihice ale
elevului. Jocul este o caracteristică principală a copilăriei, de aceea este
important ca elevii sa fie stimulați in mod constant să se joace, să alerge, să
participe la diferite activități în mod activ.
Nevoia
de a fi inclus social – poate cea mai importantă caracteristică a educației
outdoor este aceea că este o modalitate de succes de a depăși unele dificultăți
ale copilului ( psihice, fizice, sociale, emoționale sau economice ), astfel
încât acesta să fie inclus social, să simtă că aparține unei comunități. Se
consideră că mediul din interiorul clasei este mai degrabă unul competitiv, în
timp ce cel din afara clasei este unul suportiv, care permite copiilor să se
exprime, să relaționeze cu ceilalți, să colaboreze.
Nevoia
de a se simti în siguranță - un aspect pe care literatura de specialitate îl
consideră important în abordarea educației outdoor este că aceasta trebuie să
țină cont de această nevoie. Interiorul clasei este mult mai sigur pentru
elevi, în timp ce mediul exterior implică diferite riscuri și situații
neprevăzute care pot avea efect negativ. Profesorul trebuie să identifice
posibilele riscuri care pot să apară și să conceapă un plan de management al
riscului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu