sâmbătă, 11 ianuarie 2014

exemple practice de integrare a educației outdoor în cadrul curriculei școlare


Exemple practice de integrare a educaţiei outdoor în cadrul curriculei şcolare

Integrarea educației outdoor în cadrul curiculei școlare implică diferite etape de la planificarea procesului și până la implementare. Atunci când este planificată o activitate outdoor trebuie să se realizeze o serie de conexiuni cu disciplina școlară. În continuare vom preenta cateva exemple despre cum putem realiza educaţia outdoor la diferite discipline.
            Limbă și comunicare
Punerea în scenă a a unei povești, dupa ce în prealabil aceasta a fost citită în sala de clasă – puteți solicita elevilor să schimbe firul epic al poveștii (pentru a evita haosul și dezorganizarea, pregătiți elevii pentru activitate cu o zi înainte, sprijiniți elevii în acest proces, fără însă a interveni în deciziile lor pentru stabilirea unui nou fir epic - activitatea nu presupune o repetiție propriu-zisă, este indicat să lăsați elevii să fie spontani, ei se vor gandi în prealabil cum să schimbe firul epic, însă pentru exemplificare ei vor fi încurajați să improvizeze).
Începeți o poveste alegând un obiect din natură (un copac, o floare, etc) și încurajați elevii să continue povestea
Creați împreună cu elevii un loc sau mai multe locuri de citit (atunci cand aveți o lectură la clasă puteți merge în acel loc)
 Excursie ABC: Plimbaţi-vă în jur afară, căutând obiecte care încep cu literele alfabetului. Când zăriţi o furnică, cereţi elevilor să scrie despre aceasta sau să deseneze o poză cu furnica sub litera F. Vezi câte litere din alfabet poţi să acoperi.
Poveştile Copacilor: Aşează grupuleţe de copiii în linişte o perioadă de timp lângă un copac. Ce sunete aud? De unde vin? Dacă copacul ar putea vorbi, ce poveşti ar putea spune el?
Există o varietate de activități ce pot fi derulate pentru a preda într-un mod inedit această materie, astfel elevii își vor forma imaginaţia, creativitatea, vorbirea, exprimarea literară/artistică.
Matematică și științe
Matematica oferă şi ea oportunități care mai de care mai diversificate, prin compunerea sau rezolvarea de probleme, elevii fiind puşi în situaţia de a evalua în cifre exacte anumite aspecte precum:
Ø  Adunați o gramadă de pietre din care profesorul şi fiecare elev își vor alege una, compară piatra aleasă de tine cu cea a elevilor,cine are piatra cea mai mare sau piatra cea mai mică, desenați cu creta semnele <> = a pentru a exemplifica
Ø  Scoateţi copiii în curtea școli și puneţi-I să formeze diferite figuri geometrice; astfel vor învăța într-un mod interactiv
Ø  Cereţi elevilor să adune 20 sau mai multe frunze pe care le găsesc pe jos, să le sorteze pe grămezi diferite (dupa culoare, formă, etc). Discutaţi despre modul cum diferite criterii de clasificare duc la diferite distribuiri de grămezi. Ce criterii folosim pentru a clasifica grupuri de organisme cum ar fi mamiferele, păsările, plantele şi insectele? Cum ar putea să se schimbe ordinea noastră daca am sorta folosind criterii diferite?
Ştiinţe: elevul dobândeşte organizat cunoştinţe cu privire plantele si animalele din natura, informații cu privire la mediul înconjurător, la poluare şi consecinţele acesteia. Valenţele educative ale lecţiilor de ştiinţe pot fi puse în valoare prin:
Ø  plantarea şi îngrijirea plantelor din grădina şcolii, din grădina de legume,
Ø  vizite la grădina zoologică, la grădina botanică,
Ø  participarea elevilor la acţiuni de protecţia mediului,
Ø  drumeţii în pădure şi construire de căsuţe pentru păsărele
Ø  fotografierea vietăților din jur ( pasări, insecte )
Urme de animale: căutaţi urme de animale în nămol, nisip sau zăpadă. Puneţi-i pe elevi să-şi mişte corpul în aşa fel încât să lase modele de urme similare cu cele pe care le-au vazut. Cât de dificil este să ne mişcăm ca celelalte animale? Credeţi că iepurii, căprioarele sau şoarecii ar avea aceleaşi probleme de mişcare ca noi? Ce legătură are asta cu conceptul de adaptare?
Om și societate
Geografie – lecţiile de geografie despre formele de relief, clima, vegetația, solurile, apa, sau fauna pot fi scoase cu ușurință în aer liber: folosiţi-vă de mediul natural în care vă aflați pentru a le explica și exemplifica elevilor anumite noțiuni ce țin de această disciplină: cum s-au format câmpiile, dealurile, munții, apele, etc.
Ø  Aveți opțiunea de a organiza o drumeție în puncte cheie din zona în care vă aflați, să observați împreună cu elevii fenomenele climatice și să faceți conexiuni cu diferite discipline.
Ø  Realizați împreună cu elevii o hartă a localității, realizați o galerie foto a mediului geografic. Elementul cheie al educației outdoor este acela că oferă elevului posibilitatea de învăța prin experimentare, prin observare la fața locului, elevii vor fi mult mai motivați să învețe, vor găsi cu ușurință răspunsuri la întrebările lor.
                        Istorie
Ø  Identificați și vizitați împreună cu elevii un monument istoric din localitate, reconstituiți un traseu istoric (cum ar fi un război/lupta), organizați ad-hoc în curtea școlii anumine momente istorice de importanță, cum ar fi Unirea Principatelor, vorbiti-le elevilor de marile personalități istorice ale Romaniei alegând dacă este posibil anumite elemente cheie.
Ø  Tineți lecții de istorie în aer liber, în curtea școlii și organizațiu o dezbatere astfel - încurajați elevii să-și exprime creativitea prin schimbarea imaginativă a istoriei. Elevii vor înțelege astfel importanța istoriei în dezvoltarea unei națiuni, faptul că războaiele între popoare încetinesc procesul de dezvoltare, crează probleme economice, sociale, au impact asupra calității vieții. Astfel elevii vor aprecia mult mai mult prezentul și vor conștientiza că oamenii sunt responsabili pentru bunăstarea lor și a comunității/societății în care trăiesc.
                  Educaţie civică
Științele naturii și educația civică sunt discipline ce pot forma elevilor deprinderi legate de ocrotirea calităţii mediului înconjurător. Regulile de comportare corectă faţă de natură trebuie să fie respectate de toţi.
Ø  Se poate realiza o simulare a modului cum să te comporți pe stradă, cum să fii un pieton model – cum să traversezi strada.

            Educația muzicală
Ø  Organizați concursuri muzicale în aer liber sau mergeți împreună cu elevii la un concert.În acest fel puteți descoperi elevii cu talent musical şi ei pot fi îndrumați spre o carieră în acest domeniu.
Ø  Puneţi-i pe elevi să adune mostre de frunze, crenguţe, pământ, boabe şi să le frece pe o bucată de hârtie pentru a determina ce culoare, dacă există una, are creionul lor natural. Puneţi-i sa deseneze o poză folosind culorile pe care le pot găsi în zona lor.
            Educație fizică și sport
Aceasta arie disciplinară se pliază cel mai bine cu acest concept de educație outdoor. Avem de ales dintr-o varietate de activități sportive- tenis, fotbal, volei, handbal, ping-pong, diferite exerciții fizicebaschet - toate aceste activități contribuie la dezvoltarea fizică și psihică a elevului într-un mod armonios, elevii cu probleme de obezitate vor fi încurajați să ducă un stil de viață sănătos, anumite probleme de sănătate pot fi prevenite printr-o viață activă ce poate fi modelată în timpul orelor de educație fizică și sport.
            Tehnologii
Ø  Vizitați fabrici, cariere, mine – observați utilajele tehnologice folosite pentru obținearea unui produs, construiți mobilier exterior pentru curtea școlii, etc.



Educaţia ecologică
Deseori educaţia outdoor este confundată cu educaţia pentru mediu-ecologică deoareceambele se întâlnesc în aer liber. Educaţia outdoor nu înseamnă numai acest lucru, ea are nenumarate valenţe în toate domeniiile nu doar în cel al protecţiei mediului. În şcoală elevii sunt foarte receptivi la ce li se arată şi li se spune în legătura cu mediul. Prin diferite discipline incluse în procesul de învăţământ trebuie să convingem pe fiecare elev de necesitatea apărării mediului înconjurător împotriva poluării şi să le formăm conduita ecologică modernă. Acest lucru se realizeză îndeosebi în cadrul lecţiilor de ştiinţe, menite să înlesnească înţelegerea organismelor vegetale şi animale, a proceselor esenţiale de înteţinere a vieţii, a legăturilor indisolubile dintre plante - animale - mediu, al celor de geografie, dar şi, ocazional, în cadrul unor lecţii de educaţie civică, limba română, educaţie muzicală, educaţie plastică, istorie etc. Contribuţii de seamă la educaţia ecologică pot aduce activităţile outdoor. Orice activitate ce se desfăşoară în afara sălii de clasă înseamnă activitate în contact nemijlocit cu mediul înconjurător. Aşa cum îi învăţăm pe copii să vorbească, să se poarte în familie, la şcoală şi în societate, să respecte normele de igienă. Tot aşa trebuie să-i învăţăm să se poarte cu mediul în care trăim. 
Bibliografie:



  •   Cucoş Constantin, Pedagogie, Ed: Polirom, Iaşi 1996 
  •  Manual de educaţie outdoor, 2010, Life Long Learning Programme

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu